Tankar kring exkludering i förskola och skola

DSpace Repository

Tankar kring exkludering i förskola och skola

Details

Files for download
Facebook
Overview of item record
Publication Bachelor thesis
Title Tankar kring exkludering i förskola och skola
Author(s) Yvonne, Gustavsson ; Lina, Lennström
Date 2008
Swedish abstract
Vi har i vårt arbete undersökt och beskrivit pedagogers uppfattning om vilka faktorer som kan komma att påverka exkludering av barn i förskolan och elever i skolan samt sökt ett eventuellt samband mellan exkludering och barns ålder, den fysiska miljön samt pedagogers förhållningssätt. Vi har gjort en kvalitativ undersökning, där vi har använt oss av metoden triangulering, dvs. gjort intervjuer med pedagoger, egna observationer samt sociogram. Med denna metod har vi kunnat belysa våra frågeställningar från flera håll och därmed fått en högre validitet. I vår undersökning har vi kommit fram till, att både på förskola och inom skolan ansåg respondenterna att det sociala klimatet mellan barnen kan ge upphov till exkludering. Att barn påverkar varandra genom verbala konversationer, vem man väljer att arbeta med i ett grupparbete eller vem man väljer att leka med kan vara faktorer som leder till exkludering för enskilda barn och elever. Miljön där barn och elever vistas har betydelse för barns sätt att hantera sin dagliga verksamhet och kan bli en faktor som sedan leder till exkludering. Även pedagogers förmåga att läsa av barnens signaler och deras förhållningsätt till barn/elever kan påverka barnet negativt och vidare kan det leda till exkludering.
Language swe (iso)
Subject(s) exkludering
förhållningssätt
gemenskap
inkludering
särskilda undervisningsgrupper
Handle http://hdl.handle.net/2043/6420 Permalink to this page

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics