Likvärdighet i en skola för alla - Historisk bakgrund och kritisk granskning av likvärdigheten i den svenska skolan

DSpace Repository

Likvärdighet i en skola för alla - Historisk bakgrund och kritisk granskning av likvärdigheten i den svenska skolan

Show full item record

Files for download

Find Full text There are no files associated with this item..

Facebook

Simple item record

Publication Book
Title Likvärdighet i en skola för alla - Historisk bakgrund och kritisk granskning av likvärdigheten i den svenska skolan
Author(s) Tallberg Broman, Ingegerd ; Häggström, Jeanette ; Rubinstein Reich, Lena
Date 2003
Swedish abstract
Författarna fokuserar på nutidens skola för alla, men startar i det utpräglade klass- och könsuppdelade skolväsendet utvecklat under flera århundraden. I forskningen redovisas ofta ett tydligt engagemang för likvärdighetsfrågorna och området representerar delvis en emancipatorisk forskning. En klass- köns- och etnicitetsstrukturerad skola omformas till en skola för alla. De grupper som tidigast återfanns i någon form av skolsystem, de mer välbeställda unga männen problematiseras minst i forskningen. Flickorna, arbetarbarnen och invandrareleverna fokuseras i högre grad. Det är då mer dessa elevgrupper och deras relation till skolan, innehållet, klassrummet och provet som problematiseras. Författarna konstaterar att vår skolhistoria är verksam i nutidens skola och undervisning. Processen från en klass- köns- och etnicitetsstrukturerad skola till en skola för alla kan ses som pågående med motsättningar och nya särskiljande principer och med olika aktörer, till vilka även forskarna bör räknas. Forskningen förändras från ett mer strukturellt, modernt närmande (kön, klass, etnicitet) till ett mer post-strukturellt(identitet, subjektivitet).
Publisher Skolverket
ISSN 1651-3460
ISBN 91-85009-14-8
Pages 226
Language swe (iso)
Subject(s) värdegrundsfrågor
likvärdighet
kön
etnicitet
skolhistoria
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Pedgogical work
Research Subject Categories::INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS::Gender studies
Handle http://www.skolverket.se/publikationer?id=1105 (link to this page)
http://hdl.handle.net/2043/6434 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics