Hjärnan visar vägen

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Haramaty, Gabriella
dc.date.accessioned 2008-08-18T11:17:44Z
dc.date.available 2008-08-18T11:17:44Z
dc.date.issued 2008 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/6464
dc.description Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka utvecklingsmöjligheter det finns för skolan och historieundervisningen om man sätter den mänskliga hjärnan i centrum. Berättade som metod i historieundervisningen presenteras närmare och en diskussion om identitet som begrepp och verktyg i undervisningen avslutar undersökningen. Studien syftar till att väva samman neurovetenskapens område med historiedidaktikens fält. Metoden för uppsatsen bygger i första hand på insamlad fakta från olika forskningsområden: neurovetenskaplig forskning, kognitionsvetenskap, psykologi, kognitiv psykologi, filosofi samt studier i historiedidaktik. Resultatet bygger på en diskussion som sammanställer forskningen och ger förslag på hur forskning kring hjärnan kan utnyttjas för att forma en mer enhetlig skolverksamhet. en
dc.language.iso swe en
dc.publisher Malmö högskola/IMER en
dc.subject minne en
dc.subject medvetande en
dc.subject tänkande en
dc.subject historiedidaktik en
dc.subject historiemedvetande en
dc.subject berättande en
dc.subject identitet en
dc.title Hjärnan visar vägen en
dc.title.alternative The brain as guidance en
dc.type M3 en
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en
 Find Full text Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics