Elevers åsikter om arbetssätt och lärarroller

DSpace Repository

Elevers åsikter om arbetssätt och lärarroller

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Elevers åsikter om arbetssätt och lärarroller
Author(s) Ciobanu, Joanna
Date 2008
Swedish abstract
Läroplanerna talar om att en av skolans viktigaste uppgifter är att erbjuda överblick och sammanhang så att eleverna ska få möjlighet att ta ansvar och initiativ samt utvecklas. Utifrån elevernas olika intelligensprofiler ska pedagogen anpassa arbetssätet till varje elevs förutsättningar och behov samt främja varje elevs lärande och kunskapsutveckling. Utbildningspsykologer som exempelvis Bruner talar om olika inlärningsmodeller, olika arbetssätt, som hjälper pedagogen att uppnå detta mål men hur förhåller sig eleverna till allt detta? Jag har valt att undersöka vilka arbetssätt eleverna lyfter fram och se hur de motiverar sina svar. Jag har även valt att beskriva och på detta sätt utveckla kunskap om de olika formerna för undervisning? Utgångspunkten för denna undersökning är i aktuella medieprogram och debatter som har behandlat pedagogiska arbetssätt i relation till olika lärarroller, men också från egna frågeställningar så som; hur ser variationen ut mellan de olika formerna för undervisning? Resultatet kom att behandla både elevernas attityder till arbetssätt men även deras syn på läraren som ledare i klassrummet. De arbetssätt som eleverna lyfte fram som betydelsefulla har i resultatet kommit att utveckla kunskap om lärarens roll och olika former för undervisning samt kvaliteter som fördjupar förståelsen för lärarens professionella arbete.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) aktivitetsbaserad undervisning
traditionell katederundervisning
ledarroll
attityder
Handle http://hdl.handle.net/2043/6488 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics