Det matematiska språket. Ett medel att nå ökad begreppsförståelse.

DSpace Repository

Det matematiska språket. Ett medel att nå ökad begreppsförståelse.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication 1-year master student thesis
Title Det matematiska språket. Ett medel att nå ökad begreppsförståelse.
Author(s) Lindqvist, Agneta
Date 2008
Swedish abstract
Syftet med studien var att undersöka pedagogers uppfattning och erfarenhet av hur det matematiska språket inverkar på elevers möjlighet till ökad begreppsförståelse. Studien ger en översikt över tidigare forskning om det matematiska språkets inverkan på begreppsförståelsen. Med hjälp av enkätundersökning och intervjuer ville jag ta reda på hur pedagoger arbetar för att utveckla det matematiska språket och därmed stärka elevernas begreppsförståelse, men också vilka möjligheter eller hinder som pedagoger möter i detta arbete. Jag ville också ta reda på vilka grundläggande förutsättningar som är betydelsefulla för att möjliggöra ett arbetssätt där man medvetet arbetar med det matematiska språket som medel att nå ökad begreppsförståelse, samt vilken betydelse ett sådant arbetssätt har för elever i matematiksvårigheter. Sammanfattningsvis visar resultaten av mina undersökningar på samstämmighet hos pedagogerna att om pedagogen i matematikundervisningen arbetar medvetet med det matematiska språket och eleven får arbeta språkligt aktivt i samspel med pedagog/kamrater finns förutsättningar för att elevens matematiska begreppsförståelse utvecklas. Faktorer av betydelse är att eleven får arbeta i en liten flexibel grupp i en ändamålsenlig lokal med god tillgång till konkret och laborativt material där arbetssättet är verklighetsbaserat och under ledning av en kompetent pedagog/specialpedagog. Vidare framkom att dessa förutsättningar har särskilt stor betydelse för elever i matematiksvårigheter.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) begreppsförståelse
matematiksvårigheter
matematiskt språk
specialpedagogik
språk
Handle http://hdl.handle.net/2043/6502 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics