Vuxna med läs- och skrivsvårigheter - Strategier – hinder och möjligheter

DSpace Repository

Vuxna med läs- och skrivsvårigheter - Strategier – hinder och möjligheter

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vuxna med läs- och skrivsvårigheter - Strategier – hinder och möjligheter
Author(s) Balhuizen, Ingeborg
Date 2008
Swedish abstract
Malmö högskola Lärarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning Höstterminen 2007 Abstrakt Ingeborg Balhuizen. (2007). Vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Strategi-er – hinder och möjligheter. Skolutveckling och ledarskap, Specialpedago-gisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syfte Syftet med följande arbete har varit att undersöka om vuxna med läs- och skrivsvårigheter upplever förändringar av strategierna de använder vid läs- och skrivuppgifter och läs- och skrivkrav efter tolv veckors studier på en läs- och skrivkurs. Vilka strategier har använts under tidigare skolgång och arbetsliv? Kan en ökad språklig medvetenhet påvisas med analysverktyg som mäter läshastighet, läsförståelse och stavning? Metod För att uppnå mitt syfte har jag intervjuat sex vuxenelever om deras skol-gång och yrkesliv och huruvida läs- och skrivsvårigheter har påverkat stu-dier och arbete. Vilka strategier har använts? Har läs- och skrivuppgifter och läs- och skrivkrav undvikits? Hur har situationer lösts? Genom test-ning, med för- och eftertest av läshastighet, läsförståelse och stavning har jag undersökt om en resultatförändring kan påvisas. Kan resultaten från tes-terna visa på en ökad språklig medvetenhet efter en intensiv språkträning på tolv veckor? Resultat Sammanfattningsvis tyder resultaten av undersökningarna på att eleverna har förändrat sina strategier vid uppgifter som ställer läs- och skrivkrav och vid lösning av läs- och skrivuppgifter, från att hanterat situationer undvi-kande till ett mera medvetet bearbetningssätt. Däremot visar testresultaten ingen större förändring. Nyckelord: bearbetande strategier, dyslexi, läsförståelse, läshastighet, läs- och skrivkrav, läs- och skrivuppgifter, rättstavning, självkänsla, språklig medvetenhet, undvikande strategier. Ingeborg Balhuizen Handledare: Birgitta Lansheim Grindögatan 130 257 32 Rydebäck 042- 22 26 95
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Dyslexi
Strategier
Hinder och möjligheter
Handle http://hdl.handle.net/2043/6693 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics