Vad innebär det att se en text?

DSpace Repository

Vad innebär det att se en text?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vad innebär det att se en text?
Author(s) Wintzell, Elna
Date 2008
Swedish abstract
Syftet är att undersöka hur några verksamma lärare uppfattar döva och hörselskadade elevers tidiga läs- och skrivutveckling. Metoden är kvalitativa intervjuer med fyra lärare i en specialskola för döva och hörselskadade elever. Jag strävar efter att få en bild av vilka faktorer som kan påverka döva och hörselskadade elevers läs- och skrivutveckling. Vidare vill jag ta reda på hur man kan förbättra döva och hörselskadade elevers tidiga läs- och skrivutveckling. Sammanfattningsvis visar det sig att det finns flera olika faktorer som på olika sätt kan påverka döva och hörselskadade elevers läs- och skrivutveckling. Det kan vara elevernas språkliga bakgrund, lärarnas förhållningssätt till döva och hörselskadade elever, lärarnas arbetssätt, motivation hos eleven, läraren och även personer i elevens omgivning, avsaknad av anpassat läromedel och eventuellt ytterligare funktionshinder hos eleven. De förbättringar jag kom fram till är att det behövs ett gemensamt synsätt på hur man ska arbeta med läs- och skrivutveckling hos döva och hörselskadade elever hos alla lärare och i organisationen. Samarbetet mellan specialskolan och förskolan och hemmet behöver utvecklas.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) döv
hörselskadad
läs- och skrivutveckling
specialskola
teckenspråk
tvåspråkighet
Handle http://hdl.handle.net/2043/6815 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics