Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens

DSpace Repository

Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Report
Title Att använda erfarenheter utanför ordinarie utbildningskontext- Studentens utveckling mot professionell kompetens
Author(s) Eriksson Sjöö, Tina ; Rubinstein Reich, Lena ; Sild Lönroth, Carina
Date 2008
English abstract
Interpersonal competences, empathy, perspective taking and ability to make judgements are examples of important parts of teachers’ and social workers’ professional competences. The pedagogical idea of this project was to develop such competences using experiences students acquire outside ordinary higher education while working temporarily or being active in organizations like youth clubs, the scouts etc. Eight groups of students (from teacher education, social work education, and a mentoring program called Näktergalen) participated in the project, each with their own faculty leader. Students wrote and told a story deriving from a personal experience, rewrote and retold it from the perspective of another in the story, discussed together different perspectives and alternative outcomes, and also acted out the stories in forum plays.
Swedish abstract
Projektets övergripande idé var att stödja studenters lärande genom att använda deras erfarenheter från förvärvsarbete eller föreningsverksamhet för att utveckla empatisk förmåga, perspektivtagande och värderingsförmåga. Avsikten var att bidra till utveckling mot professionell kompetens i lärar- och socionomutbildningarna. Projektet genomfördes i ett antal seminarier i socionom- respektive lärarutbildningen samt med en grupp högskolestudenter i Näktergalen mentorsverksamhet. Utgångspunkten för dessa seminarier var studenternas nedskrivna personliga berättelser från en situation/ett möte som väckt starka känslor positiva eller negativa. Berättelserna i jagform berättades, diskuterades och skrevs om från ett annat perspektiv – återberättades, bearbetades och kopplades till den kommande professionen. Den narrativa metoden och perspektivtagande visade sig betydelsefulla för att stärka studenters kompetenser inom området värderingsförmåga och förhållningssätt.
Publisher Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Pages 15
Language swe (iso)
Subject(s) Perspektivtagande
ARbetslivserfarenhet
Lärarutbildning
Socionomutbildning
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES
Handle http://hdl.handle.net/2043/7297 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics