Matematikundervisning som kan stödja matematiskt begåvade elever

DSpace Repository

Matematikundervisning som kan stödja matematiskt begåvade elever

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Matematikundervisning som kan stödja matematiskt begåvade elever
Author(s) Håkansson, Marie ; Lembrér, Dorota
Date 2009
English abstract
The purpose of this essay is to describe the tuition of pupils gifted in mathematics. A survey was performed; two headmasters and five pedagogues were interviewed with the following questions: What resources and what support are given to mathematically gifted pupils? How are these pupils tutored and discerned? What support have the teachers got in their teaching of these pupils? The result of the survey shows that the majority of the pedagogues lack knowledge, resources and support to tutor mathematically gifted pupils. According to research the tuition of mathematically gifted pupils should be differentiated. It should, partly, be pace adapted, partly, contain enriching tasks. It is also concluded that the Swedish elementary school lack strategies to discern and tutor these pupils.
Swedish abstract
Målet med detta arbete är att undersöka hur elever med begåvning i matematik undervisas. Uppsatsen redovisar en studie där två rektorer och fem pedagoger intervjuats utifrån frågorna: Vilka resurser och vilket stöd ges matematiskt begåvade elever? Hur undervisas och upptäcks de? Vilket stöd har lärarna i arbetet med dessa elever? Redovisningen av undersökningens resultat visar att majoriteten av pedagogerna saknar kunskap, resurser och stöd för att undervisa matematiskt begåvade elever. Uppfattningen att undervisningen för matematiskt begåvade elever bör differentieras på olika sätt, ges stöd för i forskning. Dels bör den hastighetsanpassas, dels bör den innehålla berikande uppgifter. Det konstateras även att svensk grundskola saknar strategier för att upptäcka och undervisa dessa elever.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) acceleration
berikning
differentiering
gruppering
matematiskt begåvade
Handle http://hdl.handle.net/2043/7599 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics