Kommunikation mellan sjuksköterska och patient

DSpace Repository

Kommunikation mellan sjuksköterska och patient

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Kommunikation mellan sjuksköterska och patient
Author(s) Eriksson, Caroline ; Pernilla, Wikström
Date 2009
English abstract
Communication is of great importance within health care and many factors may affect the communication between nurse and patient. The aim of this literature based study was to emphasize some factors that are important for the communication between nurses and adult patients that are in continuous contact with the care within hospitals or homes for the elderly. The method has been a structured literature based study based on the seven steps of Friberg (2006). The result of the nine scientific articles shows that the patients´ experiences of the communication are affected by factors related to nurses´ personality, nurses´ profession, the individual patient and the environment and organisation. Many patients were overall satisfied with the communication with the nurses´. The patients that were not satisfied clearly showed what was good and what was not good with the communication.
Swedish abstract
Kommunikationen har stor betydelse inom sjukvården och det är många faktorer som kan påverka kommunikationen mellan sjuksköterska och patient. Syftet med denna litteratur-baserade studie var att ur ett patientperspektiv belysa faktorer som har betydelse för kommunikationen mellan sjuksköterskor och vuxna patienter med kontinuerlig kontakt med vården på sjukhus eller äldreboende. Metoden har varit en strukturerad litteraturba-serad studie baserad på Fribergs (2006) sju steg. Resultatet av de nio vetenskapliga artik-larna visar att patienternas upplevelser av kommunikationen påverkas av faktorer relate-rade till sjuksköterskornas personlighet, sjuksköterskornas profession, den individuella patienten samt miljö och organisation. Många patienter var över lag nöjda med kommu-nikationen till sjuksköterskorna. De patienter som inte var nöjda visade tydligt vad som var bra respektive dåligt med kommunikationen.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Language swe (iso)
Subject(s) Engagemang
Kommunikation
Kontinuitet
Lyssnande
Miljö
Patientperspektiv
Respekt
Sjuksköterska
Handle http://hdl.handle.net/2043/7639 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics