Lärares betydelse för elevers motivation

DSpace Repository

Lärares betydelse för elevers motivation

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Lärares betydelse för elevers motivation
Author(s) Friman, Caroline ; Svensson, Frida
Date 2009
Swedish abstract
Ansvaret att skapa en god lärandemiljö ligger till stor del hos lärarna. Vi har undersökt vilka faktorer som bidrar till elevers intresse och drivkraft samt de strategier eleverna själva beskriver att lärare använder sig av med avsikten att motivera. Genom kvalitativa intervjuer har vi låtit åtta elever från två skolor tala om sina upplevelser av hur lärare motiverar dem i skolan. Det eleverna lyfter i vår studie stämmer till viss del överens med den motivationsforskning och de framställda teorier vi presenterar. Vi har funnit att olika elever blir både positivt och negativt påverkade i sin motivation av olika faktorer beroende på deras personlighet och grundläggande behovstillfredsställelse. Utifrån elevernas beskrivning av hur lärare motiverar, kan paralleller dras till de behavioristiska och sociokulturella teorierna. Vår empiri visade att elevers motivation är starkt kopplade till fyra områden; delaktighet, lärarförståelse, belöning och beröm. Hur motiverade eleverna känner sig kan relateras till hur elever trivs och arbetar i skolan.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Motivation
lärares egenskaper
förståelse
belöningar
beröm
Handle http://hdl.handle.net/2043/7672 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics