Klassrummet - lärare och elevers syn på det ideala klassrummet

DSpace Repository

Klassrummet - lärare och elevers syn på det ideala klassrummet

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Klassrummet - lärare och elevers syn på det ideala klassrummet
Author(s) Pentikäinen, Susanne ; Hellebro, Ursula
Date 2009
Swedish abstract
Uppsatsen bygger på en både kvantitativ och kvalitativ analys av elever och pedagogers teckningar, dels av deras nuvarande klassrum och av deras önskade idealklassrum. I den empiriska undersökningen deltog elever i år 3 och 4 samt pedagoger verksamma i de tidiga åren. Syftet är att beskriva elever och lärares syn på sin klassrumsmiljö. Uppsatsen har som mål att besvara följande syftesfrågor: Hur vill elever/pedagoger att ett klassrum ska se ut? Hur upplever elever/pedagoger sin nuvarande klassrumsmiljö? Finns det skillnader mellan den faktiska och den önskade klassrumsmiljön? Finns det skillnader mellan hur lärare och elever ser på klassrumsmiljön? Finns det teoretiska idéer eller forskningsresultat som styrker pedagogernas och elevernas tankar? Den fysiska miljön diskuteras sällan när det gäller pedagogisk undervisning. Befintlig forskning kring samspelet mellan lärande och fysisk miljö är mycket sparsam, detta trots att de flesta är överens om att den fysiska miljön har betydelse för inlärningen. Våra teoretiska utgångspunkter har varit teorier om barns utveckling och forskning kring den fysiska miljöns betydelse för lärandeprocesser. Vår slutsats är att den fysiska miljön inte har utvecklats i samma takt som den pedagogik som ligger till grund för undervisningen som bedrivs i våra klassrum idag.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Idealklassrum
Rumsutformning
Fysisk klassrumsmiljö
Lärandeprocess
Handle http://hdl.handle.net/2043/7698 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics