Vilka konsekvenser får lärares val av metoder inom matematikundervisningen för eleverna?

DSpace Repository

Vilka konsekvenser får lärares val av metoder inom matematikundervisningen för eleverna?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vilka konsekvenser får lärares val av metoder inom matematikundervisningen för eleverna?
Author(s) Axtelius, Maria ; Cronvall, Lotta
Date 2009
Swedish abstract
Titel: Vilka konsekvenser får lärares val av metoder inom matematikundervisningen för eleverna? Teacher’s choice of method for maths-instruction; what are the consequences for the pupils? Författare: Maria Axtelius och Lotta Cronvall (2009). Vårt syfte med denna undersökning är att undersöka vad elever i skolår tre tycker om matematiken i skolan och varför. Ett annat syfte är att fördjupa kunskapen kring hur lärare kan motivera barn i matematikundervisningen för att de ska nå upp till gällande kunskapsmål, samt hur lärare kan utmana de elever som med lätthet når upp till målen. Matematikämnet är ofta förekommande i skoldebatten, och det är viktigt att eleverna bibehåller det intresse som ofta finns när de börjar i skolår ett. Vi har valt utgångspunkt från Vygotskijs sociokulturella teori eftersom den speglar de värderingar vi tar med oss från lärarutbildningen. Våra frågeställningar är: Hur uppfattar elever i skolår tre ämnet matematik i den egna klassen?, samt vad är det som styr en lärares val av metod/metoder för matematikundervisning och vilka blir konsekvenserna för eleverna? Undersökningen har gjorts på två skolor i Skåne genom kvalitativa intervjuer av två lärare och tretton elever i skolår tre. I undersökningen finns också två observationer av matematiklektioner. Resultatet visar att eleverna vill samarbeta under mattelektionerna, för att de anser att de lär sig mer om de får hjälpas åt. Det tycks inte vara av betydelse vilket material läraren använder sig av, det viktiga är hur läraren didaktiskt håller i matematiklektionerna.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Matematik
Praktisk matematik
Pedagogik
Lustfyllt lärande
Handle http://hdl.handle.net/2043/7705 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics