"Tjejigt och killigt - allting är inriktat till något" - en studie om könskodning på gymnasieskolans program

DSpace Repository

"Tjejigt och killigt - allting är inriktat till något" - en studie om könskodning på gymnasieskolans program

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title "Tjejigt och killigt - allting är inriktat till något" - en studie om könskodning på gymnasieskolans program
Author(s) Bassini, Natalia ; Lagercrantz, Louise
Date 2008
Swedish abstract
I vårt examensarbete har vi undersökt könskodning i gymnasieskolan för att tydliggöra hur det uttrycks. Utöver detta har vi valt att titta närmare på hur ungdomar och studie- och yrkesvägledare uppfattar detta fenomen samt hur könskodningen påverkar ungdomarna. Bakgrunden till detta arbete grundar sig på våra praktikerfarenheter där vi kommit i kontakt med könskodning och blivit uppmärksammade på detta ämne av främst vuxna i skolvärlden. Ungdomarnas erfarenheter och upplevelser av könskodning av gymnasieprogram är ett outforskat ämne vilket motiverade oss att forska inom ämnet med särskild fokus på ungdomarna. I vår undersökning har vi främst utgått från Hirdmans genusteori. Vi har genomfört två fokusgruppsintervjuer i två könsdominerade klasser; en manlig och en kvinnlig. Underlaget till dessa intervjuer grundar sig på 90 enkätsvar från tre olika gymnasieprogram med olika könskodning. Vidare har vi utfört två intervjuer med vägledare på högstadieskolor för att därigenom få en bredare bild av fenomenets utbredning samt för att kunna jämföra ungdomarnas och vägledarnas erfarenheter och tankar kring det. Vår forskning visar att könskodning är ett brett begrepp som finns införlivat på olika nivåer i skolvärlden. Trots att tveksamhet uttrycktes till om ungdomarna var medvetna om könskodning visar våra resultat på att ungdomarna var både medvetna om det samt levde med det i sin dagliga skolmiljö. Det som tydliggjordes är att en av orsakerna till könskodade val är förväntningar och normer på individen vilket leder till att ungdomarna gör könstypiska val. Vidare framkom det även att bristande information och programbeskrivningar är en betydande faktor vid ungdomarnas val vare sig det är könstypiskt eller atypiskt.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) brytare
genus
gymnasieprogram
könskodning
normer
stereotyper
studie- och yrkesvägledare
ungdomar
Handle http://hdl.handle.net/2043/7722 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics