Språkundervisning med elever med ADHD

Show full item record

Files for download

Main article
English summary
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Språkundervisning med elever med ADHD
Author(s) Johansson, Lena ; Olsson, Karen
Date 2009
English abstract
The aim of our study is to illustrate the pedagogical considerations and attitudes that are the basis for the pedagogue’s decisions when working with pupils with ADHD. We will examine how pedagogues adapt the environment to enable optimal learning, which didactical choices pedagogues make, and also where pedagogues search and find the knowledge they need when dealing with pupils with ADHD. The theoretical framework of our study is based on the works of Vygotsky and Bruner who state that communication and scaffolding are necessary to the development of thought and problem solving. Our choice of methods is observations and interviews with pedagogues at an upper secondary school in the south of Sweden. Our conclusion is that environment, didactical choices and knowledge are central when working with pupils with ADHD.
Swedish abstract
Med vårt arbete vill vi belysa det pedagogiska tänkande och förhållningssätt som ligger till grund för pedagogens insatser i mötet med elever med ADHD. I arbetet kommer vi dels undersöka hur pedagogerna anpassar miljön för att främja elevernas optimala lärande, dels vilka didaktiska val pedagogerna gör samt var pedagogerna söker sin kunskap kring ADHD-problematiken. Som stöd i undersökningen använder vi oss av utvecklingspsykologiska teorier där Lev Vygotskij och Jerome Bruner menar att kommunikation och stödstrukturer är nödvändiga för att utveckla tänkandet och problemlösning. Val av metoder är observationer och kvalitativa intervjuer med pedagoger på en gymnasieskola i södra Skåne. Slutsatsen av arbetet är att miljön, didaktiska val och kunskap är centrala begrepp i mötet med elever med ADHD.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Reflekterande lärare
ADHD
Koncentrationssvårigheter
Vygotskij
förhållningssätt
Handle http://hdl.handle.net/2043/7754 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics