Hur bör man som pedagog i förskolan bemöta barn som far illa?

DSpace Repository

Hur bör man som pedagog i förskolan bemöta barn som far illa?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Hur bör man som pedagog i förskolan bemöta barn som far illa?
Author(s) Persson, Kerstin ; Johansson, Therese
Date 2009
Swedish abstract
Hur bör man som pedagog bemöta barn som far illa i förskolan? [How should a teacher meet children exposed to maltreatment in preschool?] Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola Examensarbetet handlar om hur man som pedagog i förskolan bör agera vid misstanke om att ett barn far illa och hur man bör bemöta dessa barn i förskolan. Samtidigt vill vi belysa tecken på hur ett barn kan fara illa och vad lagen säger. Vi kommer genom intervjuer försöka förstå hur vuxna, som kommer i kontakt med barn som far illa i sitt vardagliga arbete, anser att man bör hantera förhållandena kring barn som far illa. Undersökningen bygger på intervjuer med tre förskollärare, en specialpedagog, en polis, en socialsekreterare, personal på BVC och en rektor på en skola i ett socialt och ekonomiskt utsatt område. Vi har även intervjuat personal på Kriscentrum. Vi hade även möjlighet att prata med en barnskötare som tillsammans med sitt arbetslag precis genomfört en anmälan om att ett barn far illa till socialtjänsten. Vi känner att det är viktigt att som blivande pedagoger att ha stor kunskap om hur man skall handla och bemöta, men även hur man kan upptäcka barn som far illa. Genom kunskapen som vi få genom att skriva detta arbete hoppas vi på att vi i framtiden kommer att kunna upptäcka och hjälpa barn i ett tidigare stadium. Vår huvudsakliga frågeställning, som även är titeln till vårt arbete är; Hur bör man som pedagog i förskolan agera när man möter barn som far illa? Nyckelord: barn som far illa, bemötande, anmälningsplikt, pedagogens roll, Pierre Bourdieu
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) barn som far illa
bemötande
Pierre Bourdieu
anmälningsplikt
pedagogens roll
Handle http://hdl.handle.net/2043/7771 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics