När eleverna vet mest

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title När eleverna vet mest
Author(s) Mari, Johansson ; Katarina, Gråhamn
Date 2009
Swedish abstract
Vi intresserar oss för vad som sker när man sätter igång projekt där varken elever eller pedagoger kan förutse vad som kommer att ske. För att undersöka hur både elever och vi som pedagoger förhåller oss till detta genomförde vi en undersökning där vi tillsammans med fyra elever undersökte ett för oss alla okänt program till datorer och spelkonsollen X-box. Under en av träffarna med eleverna var också fyra pedagoger från Pedagogiska centralen i Malmö närvarande. Vi dokumenterade med hjälp av videoinspelning, diktafon och skrivande i dagböcker. Vi genomförde även kvalitativa intervjuer med samtliga elever som deltog i undersökningen. Resultatet visar att det var svårt för pedagogerna att vara öppna med att eleverna så småningom kan mer om programmet än vad de själva kan, vilket till en början hämmar eleverna. De frågar ofta pedagogerna vad de ska göra och är inte intresserade av att dela med sig av sina lösningar. Då pedagogerna istället är öppna med att de inte kan ökar elevernas samarbete och eleverna hemlighåller inte längre sina lösningar.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Tertiärt lärande
Radikal estetik
Roller
Handle http://hdl.handle.net/2043/7848 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics