Bondens åker – naturlandskap eller kulturlandskap? En studie om begreppsförståelse – utförd i årskurs åtta

DSpace Repository

Bondens åker – naturlandskap eller kulturlandskap? En studie om begreppsförståelse – utförd i årskurs åtta

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Bondens åker – naturlandskap eller kulturlandskap? En studie om begreppsförståelse – utförd i årskurs åtta
Author(s) Käll, Mikael ; Henriksen, Tim
Date 2009-02-23
Swedish abstract
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka elevers förståelse för begreppen natur- och kulturlandskap i årskurs åtta samt i vilken omfattning elever uppfattar hur deras närmiljö används i deras undervisning. Dessa begrepp är valda då de utgör en central roll i kursplanen för geografi. Vår undersökning bygger på en kvantitativ enkätundersökning med uppföljande kvalitativa intervjuer. Vi har kommit fram till att eleverna har en viss förståelse för begreppen men har svårt att se helheten. 25 procent av eleverna kunde på ett tillfredställandet sätt förklara natur- och kulturlandskap. Vi har även kommit fram till att de flesta eleverna uppfattar att de sällan eller aldrig har undervisning utanför deras klassrum i närmiljön.
Language swe (iso)
Subject(s) begreppsförståelse
enkät
geografi
intervju
kunskap
kulturlandskap
naturlandskap
närmiljö
Handle http://hdl.handle.net/2043/7856 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics