Talutrymmets fördelning i en förskoleklass

DSpace Repository

Talutrymmets fördelning i en förskoleklass

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Talutrymmets fördelning i en förskoleklass
Author(s) Alexandersson, Anneli ; Hallengren, Mari
Date 2009
Swedish abstract
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur talutrymmet kan fördelas i en förskoleklass. Vår frågeställning består av fyra frågor; Hur ser talutrymmets fördelning ut i den förskoleklass vi undersöker? På vilket sätt fördelas talutrymme till barnen? Kan barnen i samlingen påverka temats riktning? Bemöter pedagogerna i vår undersökning barn monologiskt eller dialogiskt? Det vill säga, pratar pedagogerna till barnen eller med barnen? För att få svar på våra frågeställningar har vi genomfört kvalitativa intervjuer av pedagoger samt observationer av samlingssituationer i den förskoleklass där pedagogerna är verksamma. Tidigare forskning om talutrymmets fördelning speglar bland annat skolans verksamhet därför kommer vi att jämföra förskoleklassen med skolan i vårt arbete. Tidigare forskning har hämtats från bland annat Vygotskijs sociokulturella teori, Sommers bok Barndomspsykologi, Dysthes klassrumsbaserade forskning, Säljös sociokulturella perspektiv med mera. Tidigare forskning talar för dialogens betydelse för lärandet där språket och tänkandet stimulerar till förnyad erfarenhet och kunskap. Resultatet pekar på en viss skillnad mellan skolan och förskoleklass. En betydelsefull skillnad är att förskoleklassbarnen har i det närmaste lika mycket talutrymme som pedagogen, i motsats till barnen i skolan som endast har 10-20% talutrymme.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) talutrymme
förskoleklass
dialog
pedagog
lärandeteorier
Vygotskij
Handle http://hdl.handle.net/2043/7902 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics