Ordinlärningstekniker i tyska läromedel

DSpace Repository

Ordinlärningstekniker i tyska läromedel

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Ordinlärningstekniker i tyska läromedel
Author(s) Resmann, Felix
Date 2009
Swedish abstract
I denna uppsats undersöks hur tre läroböcker i tyska för steg 3 i gymnasieskolan utformat arbetsuppgifter för ordinlärning. Analysen baseras på teorier från språkdidaktik och kognitionsforskning. Nya ord lärs lättare in om ledtrådar för minnet skapas vid inlärningstillfället. Ledtrådar kan bestå av ett sammanhang eller personliga associationer till ordet och inlärningstekniker kan bidra till att skapa ledtrådar. I analysen undersöks vilka inlärningstekniker som förekommer i läroböckerna och vilken grad av styrning arbetsuppgifternas har. Graden av styrning påverkar möjligheten till skapandet av personliga associationer. Vidare undersökts om läroböckerna medvetandegör eleverna om den egna inlärningsprocessen. Analysresultatet visar att läroböckerna använder få inlärningstekniker, att arbetsuppgifterna har en hög grad av styrning och att läroböckerna inte medvetandegör eleverna om den egna inlärningen och olika inlärningstekniker.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) inlärningstekniker
Läroboksanalys
minnesstrategier
ordinlärning
språkdidaktik
tyska
Handle http://hdl.handle.net/2043/8089 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics