Flerspråkighet och språkutveckling i förskolan

DSpace Repository

Flerspråkighet och språkutveckling i förskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Flerspråkighet och språkutveckling i förskolan
Author(s) Gustafsson, Therése
Date 2009
Swedish abstract
Syftet med denna undersökning är att ta del av pedagogers syn på barn och flerspråkighet och hur modersmålsansvariga ser på sitt uppdrag. Vårt samhälle består idag av människor från hela världen. Det innebär många likheter människor emellan, men även vissa skillnader i språk och kultur. Modersmålet är en förutsättning för att utveckla ett andraspråk med gott resultat. Omgivningens inställning till språk påverkar barnens vilja och motivation till denna utveckling. Lyfts vikten av modersmålsträning i förskolorna och till vilken grad erbjuds detta stöd? Vilken betydelse har miljön och pedagogernas inställning för språkutvecklingen? Jag använder mig av kvalitativa intervjuer av sex pedagoger på två förskolor med olika andel flerspråkiga barn. Resultatet av min studie visar att förskolor med högre andel barn med annat modersmål än svenska, i högre utsträckning tillgodoser modersmålsträning. Anmärkningsvärt är det faktum att antalet barn med annat modersmål ökar samtidigt som modersmålsstödet i förskolan minskar.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Språkutveckling
Flerspråkighet
Modersmålsträning
Handle http://hdl.handle.net/2043/8097 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics