En studie om miljöns betydelse för lek i förskolan

DSpace Repository

En studie om miljöns betydelse för lek i förskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title En studie om miljöns betydelse för lek i förskolan
Author(s) Andersson, Linda ; Nilsson, Towa
Date 2009
Swedish abstract
Abstract Andersson, L & Nilsson, T (2009). En studie om miljöns betydelse för lek i förskolan. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola Detta examensarbete handlar om miljöns betydelse för lek i förskolan. Vi har haft två förskolor med olika pedagogiska riktningar som utgångspunkt i vårt arbete. Dessa båda riktningar är Montessoripedagogik samt I Ur och Skur- pedagogik. Syftet med vår studie har varit att jämföra barns lekmiljöer, ta reda på likheter och olikheter i barnens lekar i dessa olika pedagogiska riktningar och deras miljöer. Huvudfrågorna som vi har utgått ifrån i vårt arbete är: Hur ser inomhus respektive utomhusmiljön ut i de olika verksamheterna? Vad har pedagogerna för uppfattning om miljöns betydelse/påverkan i barns lek? Finns det någon skillnad på inom/utomhus miljön mellan förskolor med olika pedagogiska riktningar? Vilka olika upplevelser kring leken har barnen i de olika pedagogiska miljöerna? De metoder som vi har använt oss av för att besvara våra frågeställningar har varit observationer både inomhus och utomhus samt intervjuer med pedagoger och barn. Våra teoretiska utgångspunkter har varit andra forskares syn på lek samt de olika pedagogiska riktningarnas syn på lek och innebörden i deras riktningar. Vårt resultat pekar på att vi sett tydliga skillnader i de olika pedagogiska miljöerna och på barnens lekar. Montessoripedagogiken likställer ordet arbete med lek, vilket har visat sig i vår undersökning inte var likvärdigt för barnen. För barnen på I Ur och Skur- förskolan var skillnaden på ordet lek och ordet arbete stor. I intervjuerna med barnen på Montessori förskolan visste barnen inte helt säkert vad de skulle svara då de fick frågan om lek, men när vi formulerade om oss till arbete, förstod de bättre. Nyckelord: Lek, miljöpåverkan, likheter, skillnader, I Ur och Skur, Montessori
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) lek,miljöpåverkan,likheter,skillnader,I Ur Och Skur, Montessori
Handle http://hdl.handle.net/2043/8184 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics