Motorik och inlärning- Vad anser specialpedagoger om det?

DSpace Repository

Motorik och inlärning- Vad anser specialpedagoger om det?

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Motorik och inlärning- Vad anser specialpedagoger om det?
Author(s) Andersson, Tina ; Fack, Jeanette
Date 2009
Swedish abstract
Vi ville med vår undersökning ta reda på om specialpedagoger arbetar med motorisk träning med elever och om de anser att motorisk färdighet och inlärning har något samband. Vi ville också undersöka om de ser något positivt resultat efter motorisk träning. Ytterligare en frågeställning vi ville få svar på var om det skett en förändring i synsätt och attityd angående motorik och inlärning under de senaste 20 åren. För att få svar på våra frågeställningar använde vi oss av en kvantitativ enkät för att nå ut till så många specialpedagoger som möjligt. De slutsatser vi dragit utifrån våra enkätsvar är att motorikens betydelse för inlärning diskuterades och arbetades mer med för 10 – 20 år sedan. Det är 36 av 52 respondenter som anser att motorik och inlärning har ett samband. De specialpedagoger som arbetar med motorisk träning ser oftast ett positivt resultat. I vår undersökning har vi funnit att specialpedagoger med förskollärar – och lågstadielärarutbildning som grundutbildning i större utsträckning anser att motorik har betydelse för inlärning än specialpedagoger med annan grundutbildning. Flera forskare liksom specialpedagogerna i vår undersökning anser att den största vinsten med motorisk träning är att koncentrationsförmågan ökar vilket i sin tur kan gynna inlärningen.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) inlärning
motorik
motorisk träning
specialpedagog
Handle http://hdl.handle.net/2043/8250 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics