Bemötandets betydelse för lärandet

DSpace Repository

Bemötandets betydelse för lärandet

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Bemötandets betydelse för lärandet
Author(s) Jönsson, Lars-Gunnar ; Nilsson, Cecilia
Date 2009
Swedish abstract
I detta forskningsarbete ville vi hitta faktorer som gynnar lärandet för barn i behov av särskilt stöd. Vi ville belysa detta från elevens synvinkel genom att observera 7 barn i behov av särskilt stöd. Det är våra tolkningar av hur eleverna reagerade och betedde sig utifrån pedagogens bemötande som låg till grund för studiens resultat. Barnen är mellan 6 och 12 år och anses av verksamheternas pedagoger vara barn i behov av särskilt stöd. Undersökningen visade att de observerade barnen upplevde att det var betydelsefullt för lärandet att bli sedd, att få positiv bekräftelse och uppmärksamhet. Att vara någon, dvs. att få legitimitet som en viktig person, var enligt våra tolkningar, viktigt. Det stärker såväl självkänslan som självförtroendet. Studien visade att barnen blev sedda och fick uppmärksamhet av pedagogerna. Däremot visade det sig att barnen fick uppmärksamhet när de var sysslolösa eller ”på vift” och de kvalitativa mötena som bekräftade och stärkte barnets självkänsla såg vi överraskande lite av. Flera av de observerade barnen visade sig vara utanför den sociala gemenskapen, flera av dem fick hjälp med skolarbetet utanför klassrummet. Detta kan innebära risk för exkludering. Dessa barn fick därför kämpa på två fronter, sitt lärande och sin sociala status. Eftersom de redan befinner sig i en utsatt situation blir betydelsen av bemötandet synnerligen viktigt.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) ansvar
lydnadskultur
bemötande
trygghet
att bli sedd
värdegrund
Handle http://hdl.handle.net/2043/8284 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics