Förskollärares tankar om barns utagerande beteende /Pre-school teachers thoughts on children’s acting out behavior

DSpace Repository

Förskollärares tankar om barns utagerande beteende /Pre-school teachers thoughts on children’s acting out behavior

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Förskollärares tankar om barns utagerande beteende /Pre-school teachers thoughts on children’s acting out behavior
Author(s) Pllashniku, Shqipe
Date 2009
Swedish abstract
Syftet med mitt arbete är att undersöka hur ett antal förskolepedagoger tänker kring förskolebarns utagerande beteende; vad sådant beteende är, vad orsaken till det är samt hur man bör hantera det som pedagog. Jag har använd mig av kvalitativa intervjuer och intervjuat fem pedagoger. Frågan vad utagerande beteende hos barn är associerar informanterna först till olika slags konkreta yttringar, som bråk och skrik. Man associerar också till avvikande, störande beteenden. Orsaker till utagerande beteende associerar man till en mängd olika faktorer som hemmiljö, psykologiska faktorer och förhållanden i själva förskolemiljön. Det tydligaste mönstret tycks vara att man först och främst ser till förhållanden i barnets sociala omgivning. Det genomgående mönstret i informanternas svar på frågan om pedagogens kompetens handlar om relationen mellan pedagog och barn. Avgörande är, påstår man, en förmåga att bygga goda, förtroendefulla relationer till barnet. Man menar att det därigenom skapas förutsättningar för pedagogen att kunna hantera olika slags beteenden hos barnet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) avvikande beteende, miljö, relation
kompetens
Handle http://hdl.handle.net/2043/8443 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics