Förskoleklass- lek, skola eller både och? Pedagogers syn på förskoleklassen

DSpace Repository

Förskoleklass- lek, skola eller både och? Pedagogers syn på förskoleklassen

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Förskoleklass- lek, skola eller både och? Pedagogers syn på förskoleklassen
Author(s) Aldenhov, Gabrielle ; Rosvall, Mariana
Date 2009
Swedish abstract
Abstract Förskoleklass - lek, skola eller både och? En studie av pedagogers syn på förskoleklassen. Gabrielle Aldenhov och Mariana Rosvall Aldenhov, G och Rosvall, M (2009). Förskoleklass - lek, skola eller både och? Pedagogers syn på förskoleklassen. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola. Det här är en kvalitativ studie som är baserad på intervjuer med två förskollärare, två lärare och en utvecklingssamordnare från skolkontoret som har en förskollärarexamen i grunden och deras syn på förskoleklassens verksamhet. Vi har valt att kalla vårt examensarbete för Förskoleklass - lek, skola eller både och? Pedagogers syn på förskoleklassen. Samspel, lek och lärande är ett pedagogiskt sätt att engagera sexåringarna för att nå ny kunskap. Vad anser utvecklingssamordnaren och pedagogerna i förskoleklasserna om det här? Hur ser förskoleklassernas verksamheter ut? På vilket sätt är de baserade på lekens grunder? Våra teoretiska utgångspunkter i arbetet är det sociokulturella perspektivet och forskning kring leken. Lek, skola och samspel är också viktiga begrepp som bearbetas under arbetets gång. Den metod vi har använt oss av för att få svar på våra frågor har varit intervjuer med informanterna. Resultaten vi har kommit fram till är att leken är nyckeln till kunskap i förskoleklassen och att förskoleklassen är en mix av förskolan och skolan. Pedagogerna i förskoleklasserna har stora möjligheter att lägga upp sina respektive verksamheter så länge de följer strävansmålen i läroplanen (Lpo-94). Nyckelord: förskoleklass, sexåringar, pedagoger, lek, skola.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Nyckelord: förskoleklass, sexåringar, pedagoger, lek, skola.
Handle http://hdl.handle.net/2043/8503 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics