Laboration eller demonstration – Vad tycker eleven

DSpace Repository

Laboration eller demonstration – Vad tycker eleven

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Laboration eller demonstration – Vad tycker eleven
Author(s) Nilsson, Ulf
Date 2009
Swedish abstract
I detta arbete ville jag titta närmare på hur eleverna ser på sitt eget lärande vad gäller laborationer och demonstrationer. Därför genomförde jag en enkätundersökning på en 7-9-skola och en gymnasieskola i Skåne där eleverna fick ge sin syn på hur roligt och lärorikt det är med laborationer och demonstrationer. Jag ville jämföra det med hur lärarna såg på de två arbetssätten och hade därför intervjuer med flera lärare vid de båda skolorna. Resultaten pekar på att eleverna uppskattar såväl demonstrationer som laborationer, både vad gäller underhållningen och lärandesituationen. Även om ingen direkt jämförelse mellan laboration och demonstrationer gjordes antyder resultaten att elevernas uppfattning avseende laborationer och demonstrationer är liknande, det vill säga att eleverna har samma inställning till laborationer som demonstrationer. Lärarnas uppfattning är annorlunda då deras uppfattning är att laborationer är det bästa, och att demonstrationer endast bör användas i undantagsfall. I arbetet tittade jag även på elevernas och lärarnas uppfattning gällande de så kallade öppna laborationerna. Elevernas svar var ordentligt spridda och även om nästan tre av fyra elever menade att de tyckte att laborationerna var roliga var det mer än hälften som ställde sig tveksamma till hur mycket de lärde sig. Även lärarnas inställning är tudelad och en del menar att det finns mycket positivt att hämta från de öppna laborationerna, medan andra hävdar att det blir rörigt och eleverna har svårare för att lära sig saker. De flesta lärare i studien anser dock att öppna laborationer främst fungerar bra för de duktiga eleverna.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Laborationer
Demonstrationer
Öppna laborationer
grundskola
gymnasieskola
genus
Handle http://hdl.handle.net/2043/8560 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics