Läraren som trovärdig ledare - Om hur elever får respekt för lärare i gymnasieskolan

DSpace Repository

Läraren som trovärdig ledare - Om hur elever får respekt för lärare i gymnasieskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Läraren som trovärdig ledare - Om hur elever får respekt för lärare i gymnasieskolan
Author(s) Sandell, Malin
Date 2009-10-13
Swedish abstract
Sandell Malin (2009). Läraren som trovärdig ledare - Om hur elever får respekt för lärare i gymnasieskolan. (The teacher as a credible leader - How students get respect for their teachers.) Skolutveckling och ledarskap, SÄL III:3, lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med arbetet är att genom intervjuer och observationer beskriva elevers uppfattning av den goda läraren. Uppsatsen ska försöka svara på vad det är som karakteriserar en lärare som eleverna har repsekt för och som de finner trovärdig. Hur upplever eleverna att en bra lärare är och vad kan vi lärare lära av eleverna för att bli bättre lärare? Arbetet tar upp forskning om lärarens ledarskap. Forskningen pekar på att goda läraregenskaper är engagemang, struktur, entusiasm och förståelse. Vidare visar litteraturstudien att en trovärdig och god lärare ska ta eleverna på allvar, vara säkra i sig själva och kunniga i sitt ämne. Sammanfattningsvis beskriver eleverna att den goda läraren bryr sig om sina elever och tar sig tid för dem. Eleverna vill bli bemötta som vuxna individer och för att relationen lärare och elev ska bli bra krävs förståelse och lyhördhet från lärarens sida. Läraren ska kunna motivera eleven och respektera eleven, för att eleven i sin tur ska kunna visa respekt för läraren. Eleverna ansåg att struktur och regler är viktigt eftersom det inger trygghet. Vidare angav eleverna att de inte känner respekt för alla sina lärare på gymnasienivå, och att det i första hand beror på att vissa lärare är osäkra, otydliga eller oengagerade. Eleverna vill ha lärare som de kan lita på och som sätter tydliga ramar för vad som gäller.
Language swe (iso)
Subject(s) Goda läraregenskaper
gymnasieelever
ledare
ledarskap
lärarledarskap
respekt
trovärdighet
undervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/8770 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics