Läsförståelsekompetens.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication 1-year master student thesis
Title Läsförståelsekompetens.
Author(s) Carleson, Trudi
Date 2009
Swedish abstract
Denna uppsats utforskar ett par lärares och beslutsfattares tankar kring läsförståelse samt tankar kring ett specifikt läsförståelsetest DLS, men även tankar kring befrämjande arbete med läsförståelsekompetens i en specifik kommun. Undersökningen genomfördes 2008- 2009 i tre forskningsfaser 1) enskild intervju 2) enkätstudie och 3) gruppintervju. Jag har använt mig av metodtriangulering. Undersökningen visar generellt sett att de flesta 6-9 lärarna i svenska upplever DLS som ett bra mätredskap och att resultaten från DLS överensstämmer med deras uppfattning om elevernas läsförståelse. Majoriteten av lärarna upplever att läsförståelsekompetensen sjunker och att de delvis arbetar mer med läsning efter de senaste årens DLS resultat. Det är vanligt att de flesta lärarna kompletterar sin undervisning med bilder och att texterna i läroböckerna upplevs som kompakta och svårbegripliga.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) DLS
Läsförståelsetest
läsutveckling
utbildningsvetenskap
skolutveckling
Handle http://hdl.handle.net/2043/8942 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics