Huvudämnet Historievetenskap och lärande: historiebruket i den nya lärarutbildningen vid Malmö högskola

DSpace Repository

Huvudämnet Historievetenskap och lärande: historiebruket i den nya lärarutbildningen vid Malmö högskola

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Report
Title Huvudämnet Historievetenskap och lärande: historiebruket i den nya lärarutbildningen vid Malmö högskola
Author(s) Aronsson, Peter
Date 2004
Swedish abstract
Baksidestext: Bakåt - nuet - framtiden. Vad formar huvudämnet historievetenskap och lärande? Utifrån denna huvudfråga granskar Peter Aronsson, professor i kulturarv och historiebruk vid Linköpings universitet, specifikt historieämnet vid den nya lärarutbildningen på Malmö högskola. Hur ser visionerna, förhoppningarna och hotbilderna ut för det nya huvudämnet historia? Hur ser ämnets innehåll ut vad gäller stoff, teman och arbetssätt? Vilken historiesyn förmedlas och kommuniceras? Vilken syn på skolarbetet och historiekunskapens roll i skolan presenteras? Hur ser bruket av det förflutna i skolan och lärarutbildningen ut? Hur uppfattar lärarstudenterna huvudämnet historia? Det är några frågor Peter Aronsson lyfter fram. Vill du veta hur han resonerat, vad han kommit fram till och hur han ser på ett fortsatt kvalitetsarbete kan du läsa denna rapport
Host/Issue Rapporter om utbildning; nr 7
ISSN 1101-7643
Pages 33
Language swe (iso)
Subject(s) ny lärarutbildning
historia
Malmö
Lärarutbildning i Sverige
Historieundervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/929 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics