Nya lärarämnen, nya relationer till skolverksamheten, ny lärarutbildning!?: Några nedslag i reformeringen av lärarutbildningen i Malmö

DSpace Repository

Nya lärarämnen, nya relationer till skolverksamheten, ny lärarutbildning!?: Några nedslag i reformeringen av lärarutbildningen i Malmö

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Report
Title Nya lärarämnen, nya relationer till skolverksamheten, ny lärarutbildning!?: Några nedslag i reformeringen av lärarutbildningen i Malmö
Author(s) Hörnqvist, Berit
Date 2004
Swedish abstract
Baksidestext: Svarar den nya lärarutbildningen i Malmö mot de krav som det nya läraruppdraget ställer? Ett läraruppdrag som vidgats och även innebär ett lokalt läroplansarbete, att kunna tolka mål och kursplaner, utvärdera och kommunicera med brukarna. Uppfyller den nya lärarutbildningen i Malmö kravet på en öppnare syn på hur kunskap kan organiseras? Eller konserverar man en traditionell syn där lärarutbildningens huvudämnen i stort motsvarar redan etablerade skolämnen? Utifrån dessa två huvudfrågor granskar Berit Hörnqvist, tidigare bl.a. huvudsekreterare i Läroplanskommittén och skolråd i Skolverket, den nya lärarutbildningen i Malmö med hjälp av ett digert dokumentmaterial. Hennes slutsatser och vad lärarutbildningen i Malmö framöver bör tänka på och utveckla kan du läsa om i denna rapport.
Host/Issue Rapporter om utbildning; nr 3
ISSN 1101-7643
Pages 34
Language swe (iso)
Subject(s) ny lärarutbildning
Malmö
Ep-c.04 Lärarutbildning i Sverige
Handle http://hdl.handle.net/2043/931 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics