Fem lärares litteraturdidaktiska övervägande

DSpace Repository

Fem lärares litteraturdidaktiska övervägande

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Fem lärares litteraturdidaktiska övervägande
Author(s) Falkman, Jennica ; Johansson, Mimmi
Date 2010
English abstract
Five teacher’s literature didaactics consideration
Swedish abstract
Syftet med denna uppsats var att undersöka vad några lärare säger om sina arbetssätt inom skönlitteratur och hur de använder sig av dessa för att motivera till läsning och utveckla olika elevgruppers läsförmåga. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer med fem lärare på fyra olika skolor och kommuner. Resultatet visar att alla lärare trots skillnader i bakgrunder och år i yrket använder sig av liknande arbetsätt för att motivera till och utveckla olika elevers läsförmåga inom skönlitteratur. Vår slutsats är att ett varierat arbetsätt inom litteraturundervisning gör det möjligt att motivera till och utveckla olika elever läsförmåga inom skönlitteratur eftersom olika elever lär på olika sätt och har olika behov och utgångspunkter för sin läsning.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) litteraturdidaktik
skönlitteratur
läsning
arbetssätt
litteraturundervisning
högläsning
litteraturcirklar
egen tid till egen läsning
författarbesök
boksamtal
biblioteksbesök
Handle http://hdl.handle.net/2043/9400 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics