”Att ta det säkra före det osäkra” - Angående undantagsbestämmelsen i betygsättningen på Skånes förstärkta gymnasieprogram

DSpace Repository

”Att ta det säkra före det osäkra” - Angående undantagsbestämmelsen i betygsättningen på Skånes förstärkta gymnasieprogram

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title ”Att ta det säkra före det osäkra” - Angående undantagsbestämmelsen i betygsättningen på Skånes förstärkta gymnasieprogram
Author(s) Sjunnesson, Patrik ; Björkander, Thomas
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med detta arbete är att undersöka hur undantagsbestämmelsen vid betygssättning, också känd som pysparagrafen, används på gymnasieskolor som erbjuder förstärkta program för elever med neuropsykiatriska funktionshinder i Skåne. Vår metod är att genomföra en praxisanalys av öppet riktade intervjuer på nio av de tio gymnasieskolor i Skåne som vi varit i kontakt med. Våra resultat visar att undantagsbestämmelsen ofta används på ett felaktigt vis, i flera olika avseenden. Framför allt anses den som ett praktiskt hjälpmedel och inte som ett sätt att kunna ta bort enstaka betygskriterier. Detta leder till en minskad rättssäkerhet för många elever, då elever som har rätt att omfattas inte gör det, och riskerar att få ett betyg som inte motsvarar deras kunskapsnivå, särskilt då vår studie visar att undantagsbestämmelsen främst används för att godkänna elever, och inte på de högre betygsnivåerna.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Betyg och bedömning
elever med särskilda behov
förstärkta gymnasieprogram
pysparagrafen
undantagsbestämmelsen
Handle http://hdl.handle.net/2043/9402 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics