Studie- och yrkesvägledning på fristående gymnasieskolor ur ett elevperspektiv

DSpace Repository

Studie- och yrkesvägledning på fristående gymnasieskolor ur ett elevperspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Studie- och yrkesvägledning på fristående gymnasieskolor ur ett elevperspektiv
Author(s) Gudmundsson, Cornelia ; Carlsson, Jeanette
Date 2010
Swedish abstract
De senaste årens snabba framväxt av fristående skolor i Malmö har skapat intresse för oss att vilja förlägga vår forskning där. Genom vår utbildning till studie- och yrkesvägledare föll det sig naturligt att undersöka studie- och yrkesvägledningens vikt för elever på fristående skolor. Vårt syfte med examensarbetet var att få en inblick i tidigare erfarenheter av studie- och yrkesvägledning hos elever på fristående gymnasium. Vår intention var även att undersöka elevers tankar om studie- och yrkesvägledning i deras nuvarande situation. Vi valde att använda oss av en kvantitativ metod i form av enkäter för att nå så många som möjligt. Vårt resultat visade bland annat att eleverna fick sin vägledning först i nionde årskursen. Eleverna själva önskade att de hade erbjudits vägledningen tidigare, i sjunde eller åttonde klass. Det framkom också att det ofta var genom enbart klassrumsinformation som eleverna fått sin studie- och yrkesvägledning. Eleverna i studien tänkte mycket på framtida studier eller arbeten. Dessutom synliggjordes elevernas behov av att ha någon att ventilera dessa tankar med. Resultatet visade att det var det personliga kontaktnätet som de främst vände sig till med sina funderingar. De undersökta skolorna uppnådde inte den förväntan vi hade på studie- och yrkesvägledning. Den kunskap och de förmågor vi får med oss från utbildningen används inte i så stor utsträckning på skolorna i denna studie.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) behov
elevperspektiv
fristående gymnasieskolor
förväntningar
studie- och yrkesvägledareprofessionen
Handle http://hdl.handle.net/2043/9563 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics