Integrering av elever med AD/HD i 'en skola för alla'

DSpace Repository

Integrering av elever med AD/HD i 'en skola för alla'

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Integrering av elever med AD/HD i 'en skola för alla'
Author(s) Lindström & Erlandsson, Åsa & Magdalena
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med elever som har diagnosen AD/HD, samt vilken inställning och uppfattning pedagogerna har kring begreppet ”en skola för alla”. Undersökningen har genomförts utifrån ett lärarperspektiv genom intervjuer med fem pedagoger på tre olika skolor; två lärare, två specialpedagoger och en elevassistent. Under intervjuerna har bland annat diagnosens betydelse för resurser diskuterats, samt andra faktorer som diagnostisering kan innebära för en elev och dess omgivning. Undersökningen har dessutom gett oss en inblick i vilka anpassningar och arbetsmetoder de intervjuade pedagogerna använder sig av i sin undervisning och i sitt bemötande av elever med AD/HD, samt hur de förhåller sig till en ”segregerande” respektive ”inkluderande” skola för alla. Intervjuerna resulterade i att vi kan se en generell uppfattning hos flertalet av pedagogerna, att ”inkluderande integrering” av alla elever inte är ett realistiskt mål att uppnå i nuläget, då dagens skolor inte har tillräckligt med resurser för att kunna möjliggöra detta. Några hävdar dessutom att en inkluderande skola för alla inte är den optimala skolformen för elever med AD/HD, utan att en skola för alla snarare innebär en skola som kan erbjuda anpassade skolformer för att bemöta alla elever, behov och eventuella svårigheter som till exempel diagnosen AD/HD kan medföra.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) AD/HD
En skola för alla
Integrering
Segregering
Handle http://hdl.handle.net/2043/9630 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics