Lärares fördelning av uppmärksamheten mellan flickor och pojkar i ett klassrumssammanhang i grundskolan

DSpace Repository

Lärares fördelning av uppmärksamheten mellan flickor och pojkar i ett klassrumssammanhang i grundskolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Lärares fördelning av uppmärksamheten mellan flickor och pojkar i ett klassrumssammanhang i grundskolan
Author(s) Beranius, Beata ; Heurlin, Sara
Date 2010
Swedish abstract
Skolans styrdokument är mycket tydliga vad gäller lärares uppdrag att skapa en utbildning som är likvärdig för alla elever oavsett kön. Syftet med vårt arbete är därför att undersöka hur uppmärksamheten i klassrummet fördelas mellan flickor och pojkar. Vidare vill vi undersöka hur denna uppmärksamhet upplevs fördelad av eleverna, samt sätta in våra resultat i ett jämförande tidsperspektiv. Detta för att vi som framtida pedagoger ska få en ökad förståelse för hur situationen och klimatet i klassrummet kan se ut och på så vis kunna påverka eventuell ojämställdhet i rätt riktning. Vårt syfte har lett fram till följande frågeställningar: • Hur är uppmärksamheten i klassrummet fördelad mellan flickor och pojkar i den klass i skolår 4 som ingår i studien och av vilken karaktär är uppmärksamheten? • Hur upplever eleverna i klassen att uppmärksamheten i klassrummet är fördelad mellan flickor och pojkar? • Hur ser undersökningsresultaten ut i ett jämförande tidsperspektiv? Undersökningsmetoderna var löpande observationer samt kvalitativa intervjuer. Observationerna genomfördes i en storklass med 39 elever. Av dessa elever intervjuades 10. Av observationerna framkom att lärarens uppmärksamhet fördelades mellan flickor och pojkar på så sätt att flickorna blev tilltalade och tillfrågade fler gånger per individ än pojkarna, medan pojkarna fick fler tillsägelser, d.v.s. mer uppmärksamhet av negativ art. Intervjusvaren visade att en majoritet av eleverna upplevde att lärarens uppmärksamhet fördelades jämnt mellan pojkar och flickor, men att pojkarna fick flest tillsägelser. När resultaten sattes in i ett jämförande tidsperspektiv blev slutsatsen att vissa förändringar beträffande genusmönster i klassrummet kan urskiljas över tid. Samtidigt är det tydligt att förändringarna är små och att de behöver lång tid för att få fotfäste.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) genus
klassrum
könsfördelning
uppmärksamhet
Handle http://hdl.handle.net/2043/9661 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics