Förskollärares syn på rörelse - en studie gjord på två förskolor i Skåne

DSpace Repository

Förskollärares syn på rörelse - en studie gjord på två förskolor i Skåne

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Förskollärares syn på rörelse - en studie gjord på två förskolor i Skåne
Author(s) Nilsson, Caroline
Date 2010
Swedish abstract
Den här studien inriktar sig på förskollärares syn angående barns rörelse i förskolan. Syftet är att undersöka vilken syn förskollärare ute på två förskolor i Skåne har angående barns rörelse och vilken betydelse förskolornas inne- respektive utemiljöer har i relation till barnens rörelsemöjligheter. Undersökningen är gjord på en förskola som har tillgång till skog och hav och en förskola som inte har det. Syftet med detta är att jämföra förskolorna för att se om det finns några skillnader eller likheter kring synen på barns rörelse och om förskolornars olika miljöer har någon betydelse för rörelsemöjligheterna. Metoden som undersökningen bygger på är kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare, två från vardera förskola, och även observationer av förskolornas inne- och utemiljöer. Till undersökningen har det använts en del tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter kring ämnet. Frågeställningarna undersökningen är baserade på är följande: Hur ser förskollärarnas inställning ut angående barns rörelse? Vilken/vilka möjligheter till rörelse ges barnen på förskolorna? Vad anser förskollärarna om och vilken betydelse har förskolans inne- respektive utemiljö i förhållande till rörelse? Finns det några skillnader/likheter gällande synen på barns rörelse och miljöns betydelse för rörelse mellan de två förskolorna? Ur studiens resultat framgick det att alla förskollärarna uppfattade rörelse som något betydelsefullt för barnen, men för att barnen ska få bra möjligheter till rörelse är vistelsen i utemiljön av stor betydelse då fysiska fartfyllda aktiviteter inomhus är begränsade. Resultatet visar också att närmiljöns utformning inte har någon större betydelse för möjligheten till rörelse.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) rörelse
förskollärare
innemiljö
utemiljö
Handle http://hdl.handle.net/2043/9688 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics