Primärvårdssjuksköterskors upplevelser av att använda sig av Triagehandboken vid telefonrådgivning

DSpace Repository

Primärvårdssjuksköterskors upplevelser av att använda sig av Triagehandboken vid telefonrådgivning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Primärvårdssjuksköterskors upplevelser av att använda sig av Triagehandboken vid telefonrådgivning
Author(s) Lindskog, Charlotte ; Englén, Cecilia
Date 2010
English abstract
Background: Telephone consultation is a large part of the primary health care nurse’s work and almost everyone has at some point of time been in telephone contact with the medical care. The use of a decision support is now more usual in consultation and triaging. Region Skåne has developed the Triagehandboken (a triage manual) which is a decision support made for all levels in medical care. Aim: The study will illustrate primary health care nurses’ experience of using the Triagehandboken in telephone consultation. If it is experienced as a support or a limitation, and how they experience the patients satisfaction when a decision has been made according to the Triagehandboken. Method: A questionaire study with qualitative approach was made. Manifest content analysis was used to analyse the data. Result: The result showed that the nurses´ for the most part experienced the Triagehandboken as a safe support in triaging and consultation and that they often experienced the patients’ satisfaction as good. Some limitations emerged in the result, as some of the nurses´ experienced that the Triagehandboken was time-consuming to use and in some situations was seen as incomplete. Conclusion: We think that the result of the study is representative for the primary care in southeast Skåne.
Swedish abstract
Bakgrund: Telefonrådgivning utgör en stor del av sjuksköterskans arbetsuppgifter inom primärvården och de allra flesta har någon gång tagit kontakt med vården via telefon. Användningen av ett beslutsstöd vid rådgivning och triagering har blivit allt vanligare. Region Skåne har utvecklat Triagehandboken som är ett beslutsstöd framtaget för att användas på alla vårdnivåer. Syfte: Studien vill belysa hur sjuksköterskor inom primärvården upplever att använda sig av Triagehandboken vid telefonrådgivning. Om den upplevs som ett stöd eller en begränsning samt hur de upplever patienternas tillfredsställelse då ett beslut tagits enligt Triagehandboken. Metod: En enkätstudie gjordes med kvalitativ inriktning. Manifest innehållsanalys användes för att analysera materialet. Resultat: Resultatet visade att sjuksköterskorna överlag upplevde Triagehandboken som ett tryggt stöd vid triagering och rådgivning samt att patienternas tillfredsställelse oftast upplevdes som god. En del begränsningar visade sig i resultatet, såsom att den av en del sjuksköterskor upplevdes som tidskrävande att använda och i vissa situationer ansågs ofullständig. Slutsats: Studiens resultat ser vi som representativt för primärvården i sydöstra Skåne.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Language swe (iso)
Subject(s) beslutsstöd
enkätstudie
primärvård
upplevelse
sjuksköterska
telefonrådgivning
triage
Handle http://hdl.handle.net/2043/9780 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics