Språkliga bilder av elevinflytande - en studie av makt och inflytande i skolan

DSpace Repository

Språkliga bilder av elevinflytande - en studie av makt och inflytande i skolan

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Språkliga bilder av elevinflytande - en studie av makt och inflytande i skolan
Author(s) Holm, Ina ; Olsson, Staffan
Date 2010
Swedish abstract
Abstract Med Språkliga bilder av elevinflytande – En studie av makt och inflytande i skolan vill vi, Ina Holm och Staffan Olsson synliggöra och problematisera begreppet elevinflytande och dess definition i en social praktik. Frågeställningarna vi utgått ifrån är: Finns det en samsyn eller diskrepans mellan de olika diskurserna rörande begreppet? Vad säger eleverna om möjlighet till inflytande? Hur förhåller sig elevernas utsagor till sociala maktförhållanden? Metoden vi har valt att tillämpa är diskursanalys inspirerad av Faircloughs kritiska diskursanalys. I vår studie har vi fokuserat på officiella dokument som skolans styrdokument, Barnkonventionen, ministerutsagor och elevers röster om inflytande. Elevutsagorna är hämtade från diskussionsforum på Internet. Vi har valt att sätta vår studie av elevinflytande i en social kontext och gjort vår analys utifrån ett maktperspektiv. Ur detta har tre teman framträtt som illustrerar tendenser till generella uppfattningar. Ett berör åldershierarkiska strukturer som ger den äldre tolkningsföreträde i fråga om kunskap och i förlängningen överordnar denne gentemot den yngre. Det visar sig också att formaliserade kanaler för elevinflytande, som elevrådet, uppfattas som det huvudsakliga verktyget för inflytande även om åsikterna går isär vad det gäller möjligheter till konkreta resultat. Det tredje och sista temat visar på skillnaden när det gäller motiven för elevinflytande. Från skolan och samhällets position syftar inflytande till att socialisera eleverna och skola dem demokratiskt för framtiden. Eleverna själva däremot uttalar en önskan och strävan att få påverka sin sociala skolsituation i nuet.
Publisher Malmö högskola/Centrum för teknikstudier
Language swe (iso)
Subject(s) Makt
Elevinflytande
Demokrati
Socialisering
Handle http://hdl.handle.net/2043/9874 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics