Skolan som arbetsplats- en studie om psykosocial arbetsmiljö. En kvantitativ prevalensstudie på Ängdala Skolor.

DSpace Repository

Skolan som arbetsplats- en studie om psykosocial arbetsmiljö. En kvantitativ prevalensstudie på Ängdala Skolor.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Skolan som arbetsplats- en studie om psykosocial arbetsmiljö. En kvantitativ prevalensstudie på Ängdala Skolor.
Author(s) Andersson, Annsofie
Date 2009
English abstract
How the workplace is structured can have both a positive and negative effect on the health of the individual. The aim of this study was to investigate the psycho-social work environment at Ängdala School. A quantitative method of study was applied where 50 out of 55 staff members who in spring 2009 were working at Ängdala Schools were interwieved by a validated questionnaire. The results were analysed using Karasek’s and Theorell’s demand-control-support model as a theoretical framework as well as theories about social support and stress within the workplace. Since the population was small the results have also partly been compared with an earlier survey based on a comparative questionnaire executed by Region Skåne in the same field. Determinants that are generally viewed as positive for a good workplace environment including the promotion of the individual health are meaningfulness, variation, opportunities for individual development, participation, influence, good co- operation and social support which have been identified at Ängdala Schools. Determinants which are considered as being negative in the workplace environment and a potential risk for developing ill-health and disease is lack of appreciation from the leader, high demands, stress and lack of constructive criticism have also been identified at the Ängdala Schools.
Swedish abstract
Arbetets struktur kan påverka individens hälsa i både positiv och negativ bemärkelse. Syftet med denna studie var att undersöka den psykosociala arbetsmiljön på Ängdala Skolor. En kvantitativ metod har använts där 50 ut av 55 anställda som under våren 2009 arbetade på Ängdala Skolor har besvarat en validerad enkät. Resultatet analyserades utifrån Karaseks och Theorells krav-kontroll- stöd modell som teoretisk referensram tillsammans med teorier kring socialt stöd och stress på arbetsplatsen. Då populationen var liten har resultatet även till viss del jämförts med en tidigare studie inom samma område, utförd av Region Skåne. Faktorer som identifierats på skolan och som anses vara av vikt för god arbetsmiljö och individens hälsa är bland annat meningsfullhet, variation, utvecklingsmöjligheter, delaktighet, inflytande, bra samarbete samt socialt stöd. De faktorer som identifierats på Ängdala Skolor och som anses vara negativa för arbetsmiljön och därmed utgör en risk för ohälsa och sjukdom är bland annat brist på uppskattning från chefen, höga krav, stress samt brist på konstruktiv kritik.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Language swe (iso)
Subject(s) psychosocial workplace environment
quantitative method
demand- control-support model
social support
stress
Handle http://hdl.handle.net/2043/9876 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics